Πέμπτη 27 Μαρτίου 2008

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΣΚΟΠΙΩΝ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

ΚΑΜΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ
Αν και τις μέρες που διανύουμε το θέμα της ονομασίας των Σκοπίων (ΠΓΔΜ) είναι κυρίαρχο, σε ένα ακόμα σοβαρό πρόβλημα στην περιοχή πρέπει να «σκύψει» η ελληνική κυβέρνηση. Πρόκειται για την ελληνική μειονότητα των Σκοπίων, στο νότιο τμήμα της γειτονικής χώρας, που μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να γίνεται γνωστή στην ελληνική κοινή γνώμη, αν ζητάει βοήθεια από το ελληνικό κράτος εδώ και πολλά χρόνια. Ας γνωρίσουμε λοιπόν την ελληνική μειονότητα των Σκοπίων, όπως την αφηγούνται και οι ίδιοι οι Έλληνες της περιοχής, μέσα από το blog τους (http://northmacedonians.blogspot.com/). Η μειονότητα αυτή στα μέσα του 19ου αιώνα ήταν όμως πλειονότητα σε μία εδαφική λωρίδα βόρεια των ελληνικών συνόρων, στην περιοχή που περιλαμβάνει την Αχρίδα, το Μοναστήρι, την Γευγελή και την Στρώμνιτσα και με όρια προς Βορρά το Κρούσοβο και τον Πρίλαπο. Εκεί ακριβώς βρίσκονται και τα όρια της ιστορικής και γεωγραφικής Μακεδονίας, διότι γεωγραφική Μακεδονία, ως όρος ανεξάρτητος και διαφορετικός από την ιστορική, δεν υφίσταται.

Τη διαφοροποίηση των όρων "γεωγραφική" και "ιστορική" Μακεδονία επέβαλαν οι Βούλγαροι εθνικιστές μετά το βουλγαρικό εκκλησιαστικό σχίσμα του 1870, βάζοντας τη Μακεδονία στην κλίνη του Προκρούστη, προεκτείνοντας τα όριά της βόρεια των Σκοπίων για να εξυπηρετήσουν τις επιδιώξεις τους και προετοίμασαν έτσι το έδαφος για την επινόηση από τον Τίτο του "μακεδονικού" έθνους το 1944.

Κατά τα μέσα του 19ου αιώνα οι χριστιανοί της Πελαγονίας (η περιοχή του Μοναστηρίου - Κρουσόβου που κατ΄ εξοχήν κατοικούνταν από Έλληνες) διακρίνονταν σε δύο γλωσσικές ομάδες: τους σλαβόφωνους, οι οποίοι ήταν κυρίως γεωργοκτηνοτρόφοι και τους βλαχόφωνους που προέρχονταν από την περιοχή της Μοσχόπολης της Βορείου Ηπείρου, απ' όπου είχαν μεταναστεύσει μαζικά κατά τον 18ο αιώνα, εξαιτίας των αλβανικών καταπιέσεων.

Η παιδεία, η εκκλησία και η κουλτούρα στην βόρεια αυτή μακεδονική ζώνη ήταν σε ελληνικά χέρια και η εθνική συνείδηση, όταν υπήρχε, ήταν ελληνική. Στο σύνολό τους οι χριστιανοί κάτοικοι και είχαν το βλέμμα στραμμένο προς τον ελληνισμό και το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.

Η δημιουργία βουλγαρικής εθνικής συνείδησης στην Πελαγονία, όπως και γενικότερα στον χώρο της Μακεδονίας, άρχισε με ρωσική πρωτοβουλία και οργάνωση, από το 1846 και εντάθηκε μετά το 1870, οπότε η βουλγαρική Εκκλησία (Εξαρχία) αποσπάστηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ο σλαβόφωνος πληθυσμός διχάστηκε: άλλοι παρέμειναν πιστοί στο Πατριαρχείο και στην ελληνική ιδέα και άλλοι θεώρησαν εαυτούς Βουλγάρους και προσχώρησαν στην Εξαρχία.
Οι βλαχόφωνοι, όμως, παρέμειναν στο σύνολό τους φανατικοί Έλληνες, παρά την ύπαρξη και δράση ισχυρής ρουμανικής προπαγάνδας, η οποία συνεπικουρούμενη από τον βουλγαρικό εθνικισμό και το οθωμανικό κράτος, προσπαθούσε να προσεταιρισθεί τους Βλάχους της περιοχής.

Οι σλαβόφωνοι κάτοικοι που παρέμειναν πιστοί στο Πατριαρχείο και διατήρησαν ελληνική εθνική συνείδηση βρίσκονταν κατά μήκος των ελληνικών συνόρων στις περιοχές Μοναστηρίου, Γευγελής και Στρώμνιτσας. Εναντίον αυτών στράφηκε κυρίως η βουλγαρική προπαγάνδα και η στρατιωτική δράση κατά την διάρκεια του Μακεδονικού Αγώνα (1870-1908). Οι Βούλγαροι, με επιμονή, παρά το αντίθετο λαϊκό αίσθημα που συναντούσαν στις εστίες του ελληνισμού, χάρη στην συμπαράσταση των Ρώσων, αλλά και των άλλων δυνάμεων όπως και του Πάπα, και κυρίως με τα άφθονα χρήματα της Σόφιας για δημιουργία σχολείων και εξαγορά συνειδήσεων, κατόρθωσαν να περιορίσουν το ελληνικό στοιχείο εκεί όπου άλλοτε κυριαρχούσε.

Πιο χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η υποχώρηση του ελληνικού στοιχείου στην ιστορική πόλη της Αχρίδας. Η Αχρίδα είναι κτισμένη στην θέση της αρχαίας πόλης Λύχνου, στο βορειοανατολικό άκρο της ομώνυμης λίμνης, όπου θεωρούνταν σύμφωνα με τους ιστορικούς, προμαχώνας και ακρόπολη του ελληνισμού στη Μακεδονία, ενώ κυριαρχούσε η ελληνική γλώσσα, η βουλγαρική ομιλείτο μόνο σε στενό οικογενειακό κύκλο και δεν υπήρχε ούτε ένας που να μπορούσε να διαβάσει σλαβική γραφή.

Ο ελληνισμός μπορεί να μειώθηκε μέχρις εξαφανίσεως στην περιοχή της Αχρίδας και των Σκοπίων, παρέμεινε όμως ισχυρός καθ' όλη την διάρκεια του 20ού αιώνα στην περιοχή της Πελαγονίας με βασικά προπύργια το Μοναστήρι και το Κρούσοβο.

Μετά την απελευθέρωση από τον οθωμανικό ζυγό τώρα, το 1912, και την υπαγωγή της περιοχής στο νεοσύστατο Βασίλειο Σέρβων, Κροατών και Σλοβένων, που αργότερα ονομάστηκε Γιουγκοσλαβία, η κατάσταση του ελληνισμού άλλαξε προς το χειρότερο. Οι Σέρβοι έκλεισαν τα ελληνικά σχολεία και τις ελληνικές εκκλησίες και απαγόρευσαν την χρήση της ελληνικής γλώσσας. Μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού της Πελαγονίας μετανάστευσε στο ελληνικό έδαφος, κυρίως στην Φλώρινα και στην Θεσσαλονίκη, ενώ οι Σέρβοι μετέφεραν Βόσνιους και Κροάτες στην Πελαγονία, με στόχο την εθνολογική αλλοίωση της περιοχής. Γενικά, το γιουγκοσλαβικό κράτος, με ποικίλες πιέσεις, προσπάθησε επί σχεδόν τριάντα χρόνια να πείσει τους Βουλγάρους, Αλβανούς και Έλληνες κατοίκους της σημερινής ΠΓΔΜ ότι είναι "Παλαιοί Σέρβοι", οι οποίοι είχαν χάσει την εθνική τους ταυτότητα.

Παράλληλα, κατά την διάρκεια της βουλγαρικής κατοχής στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους, οι βουλγαρικές δυνάμεις επιδόθηκαν και πάλι σε προσπάθεια εκβουλγαρισμού του ελληνικού στοιχείου. Χαρακτηριστικές των αλλεπάλληλων σερβικών και βουλγαρικών καταπιέσεων επί των ελληνικών πληθυσμών της Πελαγονίας, υπήρξαν οι διαδοχικές αλλαγές των ελληνικών επωνύμων: ο Παναγιωτίδης, π.χ. μετονομάστηκε από τους Σέρβους το 1913 σε Παναγιώτοβιτς, από τους Βουλγάρους το 1916 σε Παναγιώτωφ, από τους Σέρβους το 1919 πάλι σε Παναγιώτοβιτς, από τους Βουλγάρους το 1941 σε Παναγιώτωφ και τέλος από τους (Σλαβο-) "Μακεδόνες" του Τίτο το 1945 σε Παναγιωτόφσκυ… Η κατάληξη των ελληνικών επωνύμων σε -σκυ υιοθετήθηκε ως μία ουδέτερη, σλαβικού χαρακτήρα κατάληξη, εφ' όσον η κατάληξη -ωφ θύμιζε Βουλγαρία και η κατάληξη -ιτς Σερβία. Μέχρι και σήμερα τα επώνυμα των ελληνικής καταγωγής κατοίκων της ΠΓΔΜ φέρουν την κατάληξη -σκυ, με πρώτο συνθετικό το παλιό ελληνικό επώνυμο.

Και φθάνουμε στο σήμερα: Το επίσημο ελληνικό κράτος, πιστό στην πατροπαράδοτη έλλειψη οποιασδήποτε εξωτερικής πολιτικής για τις ελληνικές μειονότητες στις γειτονικές χώρες (Β. Ήπειρος, Κων/πολη, Ίμβρος - Τένεδος), αδιαφόρησε πλήρως και για την προσπάθεια αφελληνισμού της Πελαγονίας από το 1850 μέχρι και σήμερα. Αποτέλεσμα της μακροχρόνιας και συστηματικής προπαγάνδας και καταπίεσης, ήταν η προοδευτική προσχώρηση των σλαβοφώνων Ελλήνων της Πελαγονίας στην "μακεδονική" εθνότητα.

Όμως η πολύχρονη πλύση εγκεφάλου, για εμπέδωση της "μακεδονικής εθνότητας", δεν πέρασε στους βλαχόφωνους κατοίκους της Πελαγονίας. Το μεγαλύτερο μέρος των Βλάχων του Μοναστηρίου και του Κρουσόβου μιλούν ακόμη τα ελληνικά και διατηρούν την ελληνική εθνική συνείδηση, ακόμη και όταν φοβούνται να την εκδηλώσουν ανοιχτά (κυρίως από το 1990 και μετά).

Οι στατιστικές του κράτους των Σκοπίων δεν αναφέρουν ελληνική μειονότητα. Είναι πιθανό ότι οι Έλληνες στο γειτονικό κράτος ανέρχονται σε περισσότερους από 100.000, χωρίς να είναι δυνατή ακριβής εκτίμηση. Ελάχιστοι απ' όσους έχουν ελληνική καταγωγή τολμούν να εκδηλωθούν ανοιχτά, επειδή υπάρχει ένας απέραντος φόβος, καθώς και η βεβαιότητα ότι το ελληνικό κράτος δεν πρόκειται να τους προστατεύσει.

Όπως γίνεται συνήθως στην Ελλάδα, το κενό του ενδιαφέροντος για την μειονότητα της ΠΓΔΜ προσπαθούν να καλύψουν ιδιωτικοί φορείς και μεμονωμένα άτομα. Τελείως ενδεικτικά αναφέρω ότι στο Πρίλεπ λειτουργεί φροντιστήριο ελληνικών η Κατερίνα Βίδα, η οποία υφίσταται συνεχείς ελέγχους από το καθεστώς, ενώ στην πόλη των Σκοπίων ελληνικό φροντιστήριο λειτουργούσε η Ένωση Βλάχων με την Νόρα Γέρου. Δυστυχώς οι αρχές το έκλεισαν καθαιρώντας την διοίκηση του συλλόγου και τοποθετώντας δοτή και ελεγχόμενη από αυτούς ηγεσία. Στην Ρέσνα, ο Νικόλας Κωνσταντινίδης αγωνίζεται για την δημιουργία ενός ιδρύματος ελληνικού πολιτισμού, με επίσης τρομερές διώξεις από το καθεστώς, ενώ στην αμιγέστερη ελληνική πόλη, το Κρούσοβο (ελληνο-βλάχικη κατά 90%) λειτουργεί φροντιστήριο ελληνικής γλώσσας, με τον Άλκη Στράλλα, που πηγαίνει από το Μοναστήρι.

Συμπερασματικά, στο Μοναστήρι και στα άλλα βλαχόφωνα κέντρα της Πελαγονίας ο ελληνισμός εξακολουθεί να υπάρχει, επιδεικνύοντας πρωτοφανή ανθεκτικότητα, σε πείσμα της νεοελληνικής άγνοιας και αδιαφορίας. Η πλήρης εγκατάλειψή του από το ελληνικό κράτος μετά το 1913 υπήρξε εθνική παράλειψη, που όμοιά της δεν θα βρει κανείς στην ιστορία των γειτονικών λαών Σέρβων, Βουλγάρων, Αλβανών και Τούρκων, όσο και αν ψάξει.

Οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι οι Έλληνες ομογενείς σε όλη την ιστορική τους πορεία έχουν σταθεί άξιοι της ελληνικότητάς τους, την οποία δεν εγκατέλειψαν ούτε στην σύγχρονη εποχή της πτώσης των ιδεολογιών και της παγκοσμιοποίησης. Την απέδειξαν δε, τόσο με την οικονομική και πνευματική ανάπτυξη που επέδειξαν, όσο και με την συμμετοχή τους στους εθνικούς αγώνες. Δεν είναι λοιπόν υπερβολή να πω πως η ελληνική μειονότητα των Σκοπίων είναι δυστυχώς η πιο αδικημένη, η πιο λησμονημένη και η πιο αγνοημένη από όλες τις ελληνικές μειονότητες και παροικίες του εξωτερικού…

Ο ΠΥΡΙΝΟΣ ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ...

ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΦΩΤΙΕΣ ΣΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΧΩΡΑ
Ξεπέρασαν τις 100 οι δασικές πυρκαγιές σε όλη τη χώρα, το τριήμερο που μας πέρασε, με πιο σοβαρή αυτή της Σκοπέλου, που κατέκαψε τη νότια πλευρά του νησιού, παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε ακόμη στα τέλη Μαρτίου και δεν έχει ξεκινήσει ούτε τυπικά η αντιπυρική περίοδος.

Να σημειωθεί πως η φετινή αντιπυρική περίοδος ξεκινά τυπικά την 1η Απριλίου και ουσιαστικά στις αρχές Ιουνίου, ωστόσο ακόμα και τον Ιανουάριο, ξέσπασαν 74 φωτιές σε όλη την Ελλάδα.

Την ίδια στιγμή, ο Νίκος Κορτσάρης, πρώην βουλευτής της ΝΔ του νομού Φλώρινας και στενός φίλος του πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή (ο οποίος όμως δεν τόλμησε καν να τον κάνει υπουργό) τοποθετήθηκε ως αναπληρωτής γενικός γραμματέας του Υπουργείου Μακεδονίας- Θράκης, με αρμοδιότητες την πυροπροστασία στην Βόρεια Ελλάδα… Να δω τον Κορτσάρη να τρέχει στα πύρινα μέτωπα με το καλό του κοστούμι και τι στον κόσμο!!!

Παρασκευή 21 Μαρτίου 2008

ΚΟΠΑΝΑ, ΠΑΙΔΙΑ!

Εύχομαι σε όλους καλά να περάσουν το 4ημερο της 25ης Μαρτίου.

Τα λέμε τώρα στις 26 του μηνός.

Θα σας έχω νέα από την Αθήνα, που θα επισκεφτώ και τον Λάκη Λαζόπουλο, καθώς θα παρακολουθήσω ζωντανά την εκπομπή του.

Το rantar δουλεύει για εσάς!!!

Φιλιά...

ΦΑΒΟΡΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΗN ΦΕΤΙΝΗ EUROVISION

ΠΟΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΡΟΗΓΟΥΝΤΑΙ ΣΤΑ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΑ
Άρχισαν ήδη τα στοιχήματα στις χώρες που θα συμμετάσχουν στον 52ο διαγωνισμό τραγουδιού στη Eurovision, που θα πραγματοποιηθεί στο Βελιγράδι της Σερβίας, από τις 20 έως τις 24 Μαΐου, για το ποια επιλογή τραγουδιού θα κατακτήσει την πρώτη θέση και ήδη μερικές χώρες άρχισαν να ξεχωρίζουν.

Για τον πρώτο ημιτελικό, μεγάλο φαβορί θεωρείται η ελληνική συμμετοχή, με την Καλομοίρα και το τραγούδι “My secret combination”, ενώ δεύτερος έρχεται ο Dima Bilan που και φέτος- όπως και το 2006 στην Αθήνα- εκπροσωπεί τη Ρωσία.

Στα στοιχήματα, τρίτο μεγάλο φαβορί εμφανίζεται η Σλοβενία, με τη χορεύτρια- μαριονέτα επί σκηνής, τέταρτο η Πολωνία και πέμπτο φαβορί η Gisela με το τραγούδι “Casanova”, που εκπροσωπεί την Ανδόρα, μαζί με την Sirusho και το τραγούδι “Qele qele”, που στέλνει την Αρμενία.

Στον δεύτερο ημιτελικό μεγάλο φαβορί θεωρείται η Σουηδία με το τραγούδι “Hero”, ακολουθεί η Πορτογαλία και τρίτο φαβορί η Ελβετία, ανατρέποντας τα έως τώρα προγνωστικά των φίλων της Γιουροβίζιον. Στην τέταρτη θέση των στοιχημάτων βλέπουμε την Ουκρανία, ενώ στην πέμπτη ακολουθεί η Αλβανία, με την υπέροχη μπαλάντα της Olta Boka.

Από τις πέντε χώρες που περνάνε αυτομάτως στον τελικό, ξεχωρίζει μακράν το τραγούδι της φετινής διοργανώτριας χώρας, της Σερβίας και ακολουθεί η Ισπανία.

Σε σύνολο τώρα όλων των χωρών, η Σουηδία εμφανίζεται ως μεγάλο φαβορί του τελικού, ακολουθεί η Ελλάδα, τρίτη η Ρωσία, τέταρτη η Σλοβενία και πέμπτη η Πολωνία. Τελευταία χώρα, που συγκεντρώνει τις λιγότερες έως τώρα προτιμήσεις, εμφανίζεται το Ηνωμένο Βασίλειο…

Φυσικά όλα αυτά ανατρέπονται και εμείς δεν μένει παρά να περιμένουμε τη βραδιά του μεγάλου τελικού, που θα αναδείξει και το νικητή της φετινής Eurovision.

Να σημειώσω πως η χώρα μας θα εμφανιστεί τελευταία στον πρώτο ημιτελικό, που θα διοργανωθεί στις 20 Μαΐου, οπότε και θα κλείσει τη βραδιά, ενώ η Κύπρος θα εμφανιστεί 17η στο δεύτερο ημιτελικό, που θα πραγματοποιηθεί στις 22 του ίδιου μήνα.

Τέλος, καθορίστηκε και η σειρά που οι χώρες θα δώσουν την βαθμολογία τους, με την Ελλάδα να ψηφίζει στην 34η θέση, από τις 43 χώρες που θα ψηφίσουν φέτος.
Αναλυτικά, η σειρά με την οποία θα ψηφίσουν φέτος τα κράτη, τη μεγάλη βραδιά του τελικού:
01. Ην. Βασίλειο, 02. Π.Γ.Δ.Μ., 03. Ουκρανία, 04. Γερμανία, 05. Εσθονία, 06. Βοσνία & Ερζεγοβίνη, 07. Αλβανία, 08. Βέλγιο, 09. Σαν Μαρίνο, 10. Λετονία, 11. Βουλγαρία, 12. Σερβία, 13. Ισραήλ, 14. Κύπρος, 15. Μολδαβία, 16. Ισλανδία, 17. Γαλλία, 18. Ρουμανία, 19. Πορτογαλία, 20. Νορβηγία, 21. Ουγγαρία, 22. Ανδόρα, 23. Πολωνία, 24. Σλοβενία, 25. Αρμενία, 26. Τσεχία, 27. Ισπανία, 28. Ολλανδία, 29. Τουρκία, 30. Μάλτα, 31. Ιρλανδία, 32. Ελβετία, 33. Αζερμπαϊτζάν, 34. Ελλάδα, 35. Φινλανδία, 36. Κροατία, 37. Σουηδία, 38. Λευκορωσία, 39. Λιθουανία, 40. Ρωσία, 41. Μαυροβούνιο, 42. Γεωργία, 43. Δανία

Πέμπτη 20 Μαρτίου 2008

ΜΙΚΡΑ ΑΛΛΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΙΠΤΑΜΕΝΑ

ΠΟΥΛΗΘΗΚΕ Η ALITALIA
Τέλος στην 60ετή ανεξαρτησία της, αλλά και στη χρεοκοπία έδωσε η Alitalia, λέγοντας το μεγάλο «ναι» στην εξαγορά της από την Air France-KLM, έναντι ποσού -μικρότερου από το αναμενόμενο- των 138 εκατ. ευρώ και με τη δέσμευση της επαναγοράς ομολόγων. Ωστόσο, η συμφωνία αναμένεται να έρθει αντιμέτωπη με τις αντιδράσεις των σωματείων των εργαζομένων στον αερομεταφορέα, καθώς στα σχέδια της Air France συμπεριλαμβάνεται και η μείωση κατά 15% των θέσεων εργασίας.

ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΟΙ ΠΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΓΥΜΝΙΣΤΩΝ
Ξεκίνησαν οι κρατήσεις θέσεων για την πρώτη πτήση για γυμνιστές, που έχει προγραμματιστεί για τις 5 Ιουλίου και έχει προορισμό από το Έρφουρτ στο θέρετρο της Βαλτικής, Ούσεντομ. Η δοκιμαστική πτήση διοργανώνεται από γερμανικό πρακτορείο ταξιδιών, έχει κόστος 499€, ενώ για λόγους ασφαλείας τα μέλη του πληρώματος θα είναι ντυμένα.

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ
Αστεροειδής- φονιάς απειλεί τον πλανήτη μας, σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι οποίοι δηλώνουν πως υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να συγκρουστεί με τη γη. Γι’ αυτό, ήδη ετοιμάζουν δύο διαστημικά σκάφη, τα οποία θα συγκρουστούν μαζί του μετά το 2010, προκειμένου να του αλλάξουν πορεία; Σενάριο επιστημονικής φαντασίας; Αρκεί κανείς να διαβάσει τις δηλώσεις των επιστημόνων, της NASA και της ευρωπαϊκής ESA…

"ΕΠΙΣΤΡΕΨΤΕ ΤΑ ΕΛΓΙΝΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ", ΛΕΝΕ ΟΙ ΙΤΑΛΟΙ

ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΙΡΑΚ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΤΟΥΣ ΚΛΕΜΜΕΝΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΤΟΥΣ ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ
Ψήφισμα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, πρότεινε η Ιταλία, στο παγκόσμιο συνέδριο της UNESCO, που πραγματοποιήθηκε στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης, στην Αθήνα, για την επιστροφή αρχαιοτήτων στις χώρες προέλευσής τους.

Την ίδια ώρα, ο ελληνικής καταγωγής συνταγματάρχης του αμερικανικού στρατού Μάθιου Μπογκτάνος, που συμμετείχε στο Συνέδριο και είναι επικεφαλής της έρευνας για τις αρχαιότητες του Εθνικού Μουσείου του Ιράκ , δήλωσε ότι υπάρχουν παραλληλισμοί ανάμεσα στη λεηλασία που πραγματοποιείται στο Ιράκ και στο Εθνικό Μουσείο της Βαγδάτης, με αυτήν της αρπαγής των Γλυπτών του Παρθενώνα και τόνισε πως μέχρι σήμερα έχουν επιστραφεί στο Ιράκ οι μισοί θησαυροί από αυτούς που εκλάπησαν, φέρνοντας ως παράδειγμα την περίπτωση αγάλματος που εντοπίσθηκε στη Νέα Υόρκη, αφού πέρασε από Δαμασκό, Βηρυτό και Γενεύη.

ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ ΠΑΙΔΟΦΙΛΩΝ

ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ, ΕΦΙΣΤΟΥΝ ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ
Σάλο έχουν προκαλέσει στη Γερμανία οι συχνές σεξουαλικές επιθέσεις νεαρών παιδιών (έφηβοι παιδόφιλοι δηλαδή) σε βάρος των μικρότερων αδερφών τους ή των άλλων παιδιών της γειτονιάς, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί εξειδικευμένο κέντρο για τη θεραπεία τους, προτού αυτά ενηλικιωθούν και οδηγηθούν στην παιδοφιλία.

Η δημιουργία του κέντρου προέκυψε μετά τα ανατριχιαστικά στοιχεία, που φανέρωναν πως όσοι έφηβοι παιδόφιλοι οδηγήθηκαν ως έγκλειστοι σε σωφρονιστικά ιδρύματα, όχι μόνο δεν αποθεραπεύτηκαν, αλλά μετά την αποφυλάκισή τους δήλωναν αμετανόητοι και πολλοί προέβησαν στη διάπραξη νέων σεξουαλικών εγκλημάτων.

Το ίδρυμα έως σήμερα έχει φιλοξενήσει έως και 200 εφήβους, εκ των οποίων τα 2/3 κατάφεραν και ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα της ομαλής επανένταξής τους στο κοινωνικό σύνολο, ενώ οι επιστήμονες τονίζουν πως οι κύριοι λόγοι για να οδηγηθεί ένας έφηβος να κακοποιήσει σεξουαλικά έναν ανήλικο, είναι η έλλειψη του πατέρα, μια υπερπροστατευτική και απαιτητική μητέρα, η έλλειψη ευκαιριών και η ενδο-οικογενειακή βία.

Τέλος, οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου σε όλες τις δυτικές κοινωνίες, καθώς μέσα στη τελευταία δεκαετία διπλασιάστηκαν τα περιστατικά της σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων από έφηβους.

Ο ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΤΟΥ ΠΑΧΕΟΣ ΕΝΤΕΡΟΥ

Η ΠΡΟΛΗΨΗ ΣΩΖΕΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΟΝΤΑ
1.000.000 νέες περιπτώσεις καρκίνου παχέος εντέρου, διαγιγνώσκονται παγκοσμίως κάθε χρόνο, από τις οποίες περίπου οι 300.000 εκδηλώνονται σε ευρωπαίους πολίτες. Το 2002 μάλιστα ήταν ο τέταρτος πιο συχνός καρκίνος στους άνδρες και ο τρίτος στις γυναίκες, ενώ παγκοσμίως, το 2005, έχασαν τη ζωή τους από τη νόσο 655.000 άνθρωποι.
Ωστόσο τα καλά νέα είναι πως ο καρκίνος παχέος εντέρου μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικότερα, αν διαγνωστεί έγκαιρα, καθώς η πλειονότητα των περιστατικών αναπτύσσονται σε έδαφος προϋπαρχόντων πολυπόδων, που παρουσιάζονται συχνότερα καθώς μεγαλώνουμε.

Σε έναν στους δέκα ενήλικες, άνω των 60 ετών, θα αναπτυχθεί πολύποδας, χωρίς απαραίτητα να εξελιχθεί σε καρκίνο, ενώ εάν δυνητικά καρκινογόνοι πολύποδες διαγνωστούν έγκαιρα, μπορούν να αφαιρεθούν ανώδυνα (χωρίς καν να είναι αναγκαία η χειρουργική επέμβαση).

Ας δούμε όμως ποια είναι η σκληρή πραγματικότητα... στη γλώσσα των αριθμών!
->Κάθε 3,5 λεπτά κάποιος διαγιγνώσκεται με καρκίνο παχέος εντέρου.
->Κάθε 9 λεπτά κάποιος χάνει τη ζωή του από καρκίνο παχέος εντέρου.
->Στο Ηνωμένο Βασίλειο, κάθε μέρα 50 άτομα πεθαίνουν από καρκίνο παχέος εντέρου.
->Κάθε 5 δευτερόλεπτα κάποιος που πρέπει να ελεγχθεί για καρκίνο παχέος εντέρου δεν το πραγματοποιεί.
->Η πενταετής επιβίωση για ασθενείς με διαγνωσμένο καρκίνο παχέος εντέρου είναι περίπου 50%. Η επιβίωση βελτιώνεται σε σημαντικό βαθμό, εάν η διάγνωση της νόσου γίνει σε πρώιμο στάδιο.
->Η Αμερικανική Εταιρεία Καρκίνου συνιστά έλεγχο όλων των ατόμων άνω των 50 ετών, αλλά και των ηλικιακά νεότερων, αν ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου. Ποιες είναι αυτές οι ομάδες;

·Aτομα ηλικίας άνω των 50 ετών, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι ποσοστό 92% των περιστατικών καρκίνου παχέος εντέρου διαγιγνώσκονται σε άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών.
·Aτομα με πολύποδες στο παχύ έντερο.
·Aτομα που πάσχουν από τη νόσο του Crohn ή από ελκώδη κολίτιδα.
·Aτομα με οικογενειακό ιστορικό καρκίνου παχέος εντέρου-ορθού, καθώς υπολογίζεται ότι 20% των περιστατικών καρκίνου παχέος εντέρου έχουν οικογενή εμφάνιση (συγγενείς α’ βαθμού).

Επίσης, έχει υπολογιστεί ότι οι δύο από τους τρεις καρκίνους παχέος εντέρου θα μπορούσαν να είχαν προληφθεί με αλλαγές στη διατροφή και τη φυσική άσκηση, καθώς την πόρτα στον καρκίνο παχέος εντέρου ανοίγουν οι διατροφικές μας συνήθειες, οι οποίες υπολογίζεται ότι ευθύνονται για περίπου το 30% του συνόλου των περιστατικών καρκίνου στις δυτικές κοινωνίες, καθιστώντας τη διατροφή το δεύτερο παράγοντα κινδύνου για καρκίνο μετά το κάπνισμα.

Οι λιπαρές τροφές, τα τηγανιτά, οι τροφές με συντηρητικά και το κόκκινο κρέας, ευνοούν την ανάπτυξη καρκίνου παχέος εντέρου, ενώ ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνδέει, με εμπεριστατωμένα στοιχεία, την παχυσαρκία με την εμφάνιση της νόσου.

Είναι καλό επίσης να γνωρίζετε πως το κάπνισμα συνιστά τον υψηλότερο παράγοντα κινδύνου για διάφορους τύπους καρκίνου, όπως του πνεύμονα, του λάρυγγα, του οισοφάγου, του στομάχου κ.λπ. Οι καπνιστές διατρέχουν έως και τετραπλάσιο κίνδυνο να εμφανίσουν καρκίνο του παχέος εντέρου σε σχέση με τους μη καπνιστές.

Αλλάξτε λοιπόν σήμερα τις διατροφικές σας συνήθειες και τον τρόπο ζωής σας:
·Τρώτε τουλάχιστον 5 μερίδες λαχανικών και φρούτων κάθε μέρα.
·Αντικαταστήστε τα κεκορεσμένα λιπαρά με ελαιόλαδο. Είναι πιο υγιεινά και πιο εύγευστα.
·Αποφύγετε το κόκκινο κρέας. Επιλέξτε κοτόπουλο ή ψάρι.
·Προτιμάτε δημητριακά ολικής άλεσης και καστανό ρύζι από τα επεξεργασμένα προϊόντα.
·Μειώστε το αλάτι. Ξεκινήστε σταδιακά περιορίζοντας την ποσότητα που χρησιμοποιείτε.
·Καταναλώνετε πολλά υγρά. Κυρίως νερό.
·Αποφύγετε το υπερβολικό σωματικό βάρος.
·Αυξήστε τη σωματική δραστηριότητα.
·Και φυσικά, σταματήστε το τσιγάρο.

Έγκαιρη διάγνωση... Πάρτε τώρα την ορθή απόφαση!
Κάντε αμέσως εξετάσεις όταν παρατηρήσετε κάποιο από τα παρακάτω συμπτώματα:
·Αίμα στα κόπρανα και διαταραχή στη φυσιολογική λειτουργία του εντέρου (διάρροια ή δυσκοιλιότητα) χωρίς εμφανή λόγο, που διαρκεί περισσότερο από 6 εβδομάδες
·Ανεξήγητη απώλεια βάρους
·Πόνο στην κοιλιά ή στον πρωκτό
·Αίσθηση ότι δεν έχει αδειάσει εντελώς το παχύ έντερο μετά από μια κένωση
·Συμπτώματα αναιμίας, όπως εύκολη κόπωση

Οι βασικές διαγνωστικές εξετάσεις είναι εύκολες, γρήγορες και ανώδυνες:
->Εξέταση κοπράνων (FOB Test / Δοκιμασία Mayer)
->Ακτινολογικός έλεγχος παχέος εντέρου
->Ορθοσιγμοειδοσκόπηση
->Κολονοσκόπηση

Η θεραπεία του καρκίνου στοχεύει στην ίαση, στην παράταση της ζωής και στη βελτίωση της ποιότητάς της για τον ασθενή. Η θεραπευτική αντιμετώπιση του καρκίνου παχέος εντέρου διαφοροποιείται ανάλογα με το στάδιο της νόσου.
·Χειρουργική επέμβαση: πραγματοποιείται αφαίρεση του τμήματος που εντοπίζεται ο καρκίνος.
·Ακτινοθεραπεία: καταστρέφονται με τη χρήση ακτινοβολίας τα καρκινικά κύτταρα γύρω από τον όγκο που αφαιρέθηκε (καρκίνος του ορθού).
·Χημειοθεραπεία: χορηγούνται ενδοφλεβίως ή από το στόμα φάρμακα που σκοτώνουν τα καρκινικά κύτταρα που κυκλοφορούν στον οργανισμό.
·Νεότερες στοχευμένες θεραπείες: συγχορηγούνται συνήθως με τη χημειοθεραπεία εμποδίζοντας την αγγείωση του όγκου και κατά συνέπεια την παροχή αίματος σε αυτόν. Έτσι, διακόπτεται η θρέψη των καρκινικών κυττάρων, τα οποία σταδιακά συρρικνώνονται.

Τετάρτη 19 Μαρτίου 2008

ΟΙ ΥΠΕΡΑΚΤΙΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ «ΚΑΝΟΥΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙ» ΣΗΜΕΡΑ

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΙ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΟΥΝ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥΣ
Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ παίζονται καθημερινά στο ελληνικό χρηματιστήριο, προερχόμενα από επενδυτές χωρίς επώνυμο. Πως γίνεται αυτό; Πολύ απλά, τα κεφάλαια αυτά ανήκουν σε κωδικούς υπεράκτιων και επενδυτικών εταιριών, με έδρα χώρες που θεωρούνται φορολογικοί παράδεισοι.

Το φαινόμενο αυτό είναι γνωστό στην ελληνική χρηματιστηριακή αγορά και όλοι ξέρουν πως πίσω από αυτές τις εταιρίες βρίσκονται κυρίως Έλληνες επιχειρηματίες και μεγαλοεπενδυτές, που θέλουν να διατηρήσουν τις επενδύσεις και την ταυτότητά τους μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Τι είναι όμως αυτές οι off shore εταιρείες και ποια η λειτουργία τους; Όλοι μας λίγο πολύ έχουμε ακούσει τον όρο και στις ειδήσεις έχουν εμπλακεί και πολιτικοί σε αυτές. Οι συγκεκριμένες εταιρίες είναι νομικά πρόσωπα, με δικαίωμα να προβαίνουν σε κάθε μορφή δικαιοπραξίας, με απεριόριστη διάρκεια ζωής, ενώ δεν υπάρχουν καταχωρίσεις των μετόχων, των διαχειριστών ή των μελών του διοικητικού συμβουλίου τους σε δημόσια μητρώα.
Ο ιδιοκτήτης αυτών των εταιριών έχει πλεονεκτήματα, όπως είναι η προστασία του από προσωπική ευθύνη, δεδομένου ότι όλες οι πράξεις, συμβάσεις, συμβόλαια και άλλες δραστηριότητες γίνονται εξ ονόματος της εταιρίας. Αυτό επιτυγχάνεται, καθώς στο καταστατικό της εταιρίας δεν αναγράφονται οι πραγματικοί μέτοχοι, αλλά ως μέτοχος εμφανίζεται το γραφείο που αναλαμβάνει την ίδρυση της εταιρίας, το οποίο στη συνέχεια παραδίδει τον τίτλο στον δικαιούχο, του οποίου ενδέχεται να μη γνωρίζει ούτε την ταυτότητά του.


Με τη χρήση offshore εταιριών επιτυγχάνεται κάλυψη των περιουσιακών στοιχείων του πραγματικού ιδιοκτήτη και μείωση της φορολογίας, καθώς δεν φορολογείται για εισοδήματα που αποκτώνται στο εξωτερικό. Υπάρχει τραπεζικό απόρρητο που προστατεύει από ελέγχους, ενώ δεν υφίστανται συναλλαγματικοί περιορισμοί. Τέλος, προσφέρουν ευελιξία στον ιδιοκτήτη τους, καθώς το Δ.Σ. της εταιρίας μπορεί να συνέλθει σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.

Οι πρώτοι διδάξαντες ήταν η Λιβερία και ο Παναμάς· τότε δεν τις είπαν υπεράκτιες, αφού οι εταιρείες αυτές που δραστηριοποιούνταν εκτός Λιβερίας και Παναμά δεν πλήρωναν φόρο στα κράτη αυτά. Οι πρώτοι που έκαναν χρήση αυτής της δυνατότητας ήταν οι Έλληνες. Χιλιάδες καράβια ελληνικής ιδιοκτησίας ανήκαν σε Λιβεριανές ή σε παναμέζικες εταιρείες.
Οι φορολογικοί παράδεισοι των υπεράκτιων εταιριών είναι περίπου ογδόντα, ανά την υφήλιο. Οι περισσότερες ιδρύονται στα Νησιά Κέιμαν και ακολουθούν οι Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι (φιλοξενούν περίπου 1,5 εκατ. υπεράκτιες εταιρίες, σχεδόν δηλαδή το 40% του παγκόσμιου αριθμού), η Λιβερία και ο Παναμάς.

Ο πιο ασφαλής τόπος είναι τα Νησιά Μάρσαλ, στον Ειρηνικό Ωκεανό, όπου ο έλεγχος των υπεράκτιων θεωρείται πολύ δύσκολος, ενώ στην Ευρώπη τα δημοφιλέστερα μέρη για offshore εταιρίες είναι το Λιχτενστάιν, το Λουξεμβούργο (φιλοξενεί 1.500 μεγάλους θεσμικούς, ενώ κατέχει την πρώτη θέση στις εταιρίες διαχείρισης ομολόγων και στις «μητρικές εταιρίες», που αριθμούν περίπου τις 15.000), το Μονακό και η Ανδόρα, το μικρό αυτό κράτος στα Πυρηναία, στο οποίο δεν επιβάλλεται καθόλου φόρος εισοδήματος και δεν υπάρχει έλεγχος προέλευσης των χρημάτων που κατατίθενται στα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας.

Η Ελβετία, η Μάλτα και η Αυστρία είναι ξεχωριστές περιπτώσεις, ενώ το Μαυροβούνιο και η Βοσνία επιδιώκουν να ακολουθήσουν το παράδειγμα του Λουξεμβούργου και να μετατραπούν σε φορολογικούς παράδεισους.

Το οξύμωρο ωστόσο είναι πως ορισμένες χώρες, που θεωρούνται φορολογικοί παράδεισοι, έχουν αριθμό κατοίκων μικρότερο από το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού, αλλά μέσω των υπεράκτιων εταιριών συγκεντρώνουν περίπου το 35% του παγκόσμιου πλούτου! «Παγκόσμιος πρωταθλητής» των υπεράκτιων σε χρήμα είναι τα Νησιά Κέιμαν, απ’ όπου ξεκινούν περισσότερα από 2 τρις. δολάρια από 12 τρις. δολάρια που διακινούνται μέσω των offshore και προέρχονται κυρίως από τις ΗΠΑ.
Από την άλλη, η Κύπρος δέχεται πλέον πιέσεις από την ΕΕ για να ελέγξει τις υπεράκτιες εταιρίες της, ωστόσο υπάρχουν αντιδράσεις, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του πλούτου του νησιού στηρίζεται σε αυτές τις εταιρίες.

Τέλος, στον αντίποδα η Ιρλανδία, η οποία αν και έχει χαμηλό συντελεστή φορολογίας, δεν φιλοξενεί πολλές υπεράκτιες εταιρίες.
Να σημειώσω πως το εν λόγο θέμα το αναδημοσιεύω από το blog: http://agrilia.blogspot.com/, το οποίο ασχολείται κατά κόρον με οικονομικά θέματα και μας ανοίγει τα μάτια, καθώς πολλά από τα οικονομικά στοιχεία που δημοσιεύει μάς είναι άγνωστα στους περισσότερους.
Μια επίσκεψη στο εν λόγω blog, νομίζω πως αξίζει.

ΒΡΕΤΑΝΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΑΡΠΑΞΑΝ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΕΛΛΗΝΟΚΥΠΡΙΩΝ ΣΤΑ ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΑ

ΧΤΙΖΟΥΝ ΒΙΛΕΣ, ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΥΠΡΙΑΚΗ ΗΓΕΣΙΑ
Έναν ογκωδέστατο φάκελο έχει στα χέρια του ο νέος πρόεδρος της Κύπρου Δημήτρης Χριστόφιας, με ονόματα, στοιχεία και φωτογραφίες, που αποδεικνύουν πως κύκλωμα Βρετανών βουλευτών και μία Αμερικανίδα μεγαλοδικηγόρος έχει αρπάξει τα σπίτια των Ελληνοκυπρίων στα κατεχόμενα εδάφη, με τις «ευλογίες» των Τουρκοκυπρίων.


Τα στοιχεία «καίνε» οχτώ βουλευτές, τρεις εκ των οποίων είναι λόρδοι και μένουν ακόμη στο σκοτάδι, καθώς η δημοσιοποίησή τους μπορεί να σημάνει μέχρι και τη διακοπή των διπλωματικών σχέσεων Κύπρου- Αγγλίας.

Στόχος των Βρετανών βουλευτών είναι να χτίσουν βίλες και πολυτελέστατα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, οπότε και θα προσπαθήσουν με κάθε τρόπο να βγάλουν από την απομόνωση τους Τουρκοκύπριους. Μια απομόνωση που όχι απλά δεν υφίσταται, καθώς η Κυπριακή κυβέρνηση έως σήμερα είναι αυτή που συντηρεί την τουρκοκυπριακή πλευρά, αλλά χρησιμοποιείται ως άλλοθι τόσο από την τουρκοκυπριακή ηγεσία, όσο και από την τουρκική, ώστε να ασκηθούν διεθνής πιέσεις για την ανεξαρτησία του κατεχόμενου εδάφους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η βρετανική κυβέρνηση έχει ενημερωθεί για την ύπαρξη του φακέλου, ωστόσο συνέστησε στην κυπριακή ηγεσία να κρατηθούν χαμηλοί τόνοι, καθώς σε διαφορετική περίπτωση οι σχέσεις των δύο κρατών θα εισέρχονταν σε δύσκολη φάση και οι βουλευτές της θα έπρεπε να δικαστούν από τη βρετανική δικαιοσύνη, για κλοπή ξένης περιουσίας, ενώ θα έπρεπε η Αγγλία να λογοδοτήσει και στον ΟΗΕ για ασέβεια των κυβερνητικών της στελεχών, απέναντι στις βασικές πρόνοιες του Σχεδίου Ανάν.

Μια τέτοια εξέλιξη θα πήγαινε πίσω την προσπάθεια εξεύρεσης λύσης στο Κυπριακό, το οποίο εισέρχεται ίσως στην πιο κρίσιμη φάση του, γι’ αυτό και η κυπριακή κυβέρνηση βρίσκεται σε στάση αναμονής, ωστόσο απορίας άξιο είναι γιατί η βρετανική κυβέρνηση παραμένει άπραγη. Μήπως γιατί το εν λόγω σκάνδαλο συνδέεται με εκείνο που αφορούσε τη σύζυγο του Τόνι Μπλερ, Τσέρι, η οποία στο παρελθόν είχε υποστηρίξει ως δικηγόρος τους κλέφτες ελληνοκυπριακών περιουσιών στα κατεχόμενα;…

Τέλος, να σημειώσω πως στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας, κάνουν λόγο για ένα όργιο κλοπής ελληνοκυπριακών περιουσιών στα κατεχόμενα, από 5.000 περίπου αλλοδαπούς, ενώ ανάμεσα στις καταγγελίες ξεχωρίζει αυτή για δραστηριοποίηση κτηματομεσιτικής εταιρίας ελληνικών συμφερόντων εκεί… Είπατε τίποτα;…

ΑΚΟΥΣΑ ΝΑ ΛΕΝΕ...

*Άκουσα τον υπουργό Μακεδονίας- Θράκης να καλεί τη διοίκηση της ΔΕΗ- μέσω ραδιοφώνου- να μην κόβει το ρεύμα στα νοικοκυριά, αλλά στα υπουργεία. Δεν ξέρω αν το εννοούσε ή το έκανε για λόγους εντυπωσιασμού, αλλά η ΔΕΗ δεν… του το έκοψε (το ρεύμα εννοώ).

*Άκουσα πως η Εύα Καϊλή τελευταία έχει σηκώσει ψηλά τον αμανέ. Ως «εκλεκτή» του Ευάγγελου Βενιζέλου, η γλυκιά Εύα δεν διστάζει να τονίζει σε οποιαδήποτε περίπτωση τη βουλευτική της ιδιότητα, προκειμένου να πετύχει αυτό που θέλει, ωστόσο κάποιοι δεν «τσίμπησαν» και σχεδόν την έβρισαν…

*Άκουσα ότι η ετήσια έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, για τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων παγκοσμίως, αναφέρεται και στο ΛΑΟΣ του Γιώργου Καρατζαφέρη, το οποίο χαρακτηρίζει ως ακροδεξιό, ενώ για τον πρόεδρό του λέει πως εκφράζει αντισημιτικές και ρατσιστικές απόψεις.

Δευτέρα 17 Μαρτίου 2008

ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΗΡΕΜΙΑ ΚΑΙ ΝΕΥΡΑ ΜΕ ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ
Όπως πολλά βράδια, έτσι και σήμερα, εγώ και ένας φίλος μου αποφασίσαμε να περπατήσουμε στην παραλία. Μια νυχτερινή βόλτα θα μας χαλάρωνε από το τρέξιμο της ημέρας ή μήπως όχι;…


Τα έργα στα λεγόμενα θεματικά πάρκα ακόμα να ολοκληρωθούν. Εδώ και δυόμισι χρόνια λαμαρίνες έχουν κλείσει ένα μέρος του πάρκου, από το Μέγαρο Μουσικής έως τον Όμιλο και δεν λένε ακόμα να παραδοθούν στους Θεσσαλονικείς. Απαράδεκτο. Οι ρυθμοί ολοκλήρωσης του έργου θυμίζουν χελώνα και να σκεφτεί κανείς πως οι εργολάβοι πρέπει να φτάσουν μέχρι τον Λευκό Πύργο. Ελπίζω μέχρι τότε να είμαι στη ζωή, να τα… καμαρώσω!

Τα μόνα που φαίνεται να έχουν τοποθετηθεί, είναι τα φώτα. Πελώριοι σιδερένιοι στύλοι, δίχως καμία αισθητική, που για να θυμίζουν… κατάρτι (έτσι λένε οι υπεύθυνοι…) έχουν κολλήσει από πάνω του έναν οριζόντιο στύλο με μια ελαφριά καμπύλη. Αθλιότητες δηλαδή. Χάθηκαν να βάλουν φαναράκια ή έστω στύλους με μια άλφα αισθητική; Για πάρκο μιλάμε, όχι για… καράβι.

Αφού σχολιάσαμε τα περίφημα ανολοκλήρωτα θεματικά πάρκα του Παπαγεωργόπουλου, συνεχίσαμε προς το κέντρο της πόλης, μέσα από το παρκάκι του Οδυσσέα Φωκά. Ε λοιπόν δεν υπάρχει πιο ωραίο πράγμα από τις μεσημεριανές και νυχτερινές βόλτες των σκύλων με τα αφεντικά τους, που βγαίνουν για λίγο για να παίξουν με τους φίλους τους! Τυγχάνει να έχω δύο σκυλιά, οπότε μπορώ να ξέρω τι ευτυχία νοιώθουν οι ιδιοκτήτες των σκυλιών, όταν τα βλέπουν ελεύθερα να παίζουν στο πάρκο με άλλα σκυλιά, αλλά κυρίως τα ίδια, που ξεμουδιάζουν δυο- τρεις φορές την ημέρα από την κλεισούρα του διαμερίσματος, στα πάρκα της παραλίας.

Αφού για μια ακόμα φορά παρατηρήσαμε μαγεμένοι τις περίφημες ομπρέλες του Ζογγολόπουλου, φτάσαμε έξω απ’ το Μακεδονία Παλλάς, όπου δεκάδες πολυτελή αυτοκίνητα ήταν παράνομα παρκαρισμένα. Μάλλον κάποιος πολιτικάντης θα δεξιώνεται στις αίθουσες του ξενοδοχείου. Φυσικά αστυνομία πουθενά για να γράψει τα παράνομα παρκαρισμένα- και πολυτελή φυσικά- αυτοκίνητα. Κάποιος φωνάζει πως έχει ειδοποιήσει εδώ και μισή ώρα την αστυνομία, αλλά αυτή είναι άφαντη. Και φυσικά ούτε καν θα εμφανιστεί, καθώς φαίνεται να έχει «ενημερωθεί» από τον… οικοδεσπότη της δεξίωσης να κάνει τα στραβά μάτια, όπως γίνεται πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις. Οι μόνοι που αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους είναι οι "πάνθηρες των δρόμων", η ομάδα αυτή της Θεσσαλονίκης, που όταν βλέπουν ένα παράνομο σταθμευμένο αυτοκίνητο, κολλάνε στο τζάμι του ένα αυτοκόλλητο που σωστά λέει: "Ειμαι γάιδαρος, παρκάρω όπου γουστάρω!"

Στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου οι «φρουροί» του αγάλματος όπως πάντα εκεί. Είναι οι νεαροί σκέιμπορτς, που με τα πατίνια τους κάνουν φοβερές φιγούρες γύρω από το άλογο του Αλεξάνδρου.

Στο πεζουλάκι της παραλίας δεκάδες νεαροί κάθονται αγκαλιασμένοι, χαμογελούν, τραγουδούν και χαζεύουν τα φωτισμένα πλοία που βρίσκονται καταμεσής του Θερμαϊκού και θυμίζουν μικρά νησάκια σε απέραντο ωκεανό. Στο πλάι η πόλη με τα χιλιάδες φώτα της, τα κάστρα επιβλητικά να θυμίζουν την ένδοξη ιστορία αυτής της πόλης και στην παραλία μερικές οικοδομές βυθισμένες στο σκοτάδι, εξαιτίας της απεργίας των εργαζομένων στη ΔΕΗ. Στην άκρη το λιμάνι, με τους υψωμένους γερανούς, να θυμίζουν πως μερικοί άνθρωποι τέτοια ώρα δουλεύουν…

Περπατήσαμε έως την παλιά παραλία, ακούσαμε διάφορους ήχους από τις καφετέριες στη Λεωφόρο Νίκης και φτάσαμε μέχρι το εμπορικό κέντρο, στην Αριστοτέλους. Ανεβοκατεβήκαμε τις κυλιόμενες σκάλες, χαζέψαμε τις ταινίες που παίζονται αυτές τις ημέρες στον κινηματογράφο, γελάσαμε με τους ταλαίπωρους αθλούμενους, που έτρεχαν στους διαδρόμους του χλιδάτου- πλην κιτς- γυμναστηρίου του εμπορικού και κατεβαίνοντας την Παύλου Μελά, βρεθήκαμε και πάλι στην παραλία.

Ξαφνικά είδαμε καμιά δεκαριά ανθρώπους να είναι μαζεμένοι στην άκρη του πλακόστρωτου της παραλίας, στο ύψος του Μακεδονία Παλλάς, και να κοιτούν το βυθό της θάλασσας. Κοντέψαμε κι εμείς και τότε είδαμε ένα σκυλάκι βουτηγμένο στα παγωμένα και βρώμικα νερά του Θερμαϊκού, που προσπαθούσε να σωθεί κα με δυσκολία είχε καταφέρει να μπει μέσα σε έναν σωλήνα υπονόμου για να γλιτώσει από το νερό που το έπνιγε. Μια γυναίκα προσπαθούσε μάταια να το βγάλει με ένα λουράκι, ενώ κάποιοι κάλεσαν το Λιμενικό Σώμα σε βοήθεια.

Το Λιμενικό φυσικά δεν εμφανίστηκε ποτέ και μάταια όλοι το περιμέναμε, παρά τις διαβεβαιώσεις τον υπευθύνων, που στο τέλος για να μην τους ενοχλούμε, κατέβασαν και τα τηλέφωνα, οπότε η επικοινωνία μας με το Λιμενικό Σώμα ήταν πλέον αδύνατη…

Όσοι έχουμε στη κατοχή μας σκυλιά παραμείναμε εκεί, για να μπορέσουμε να κάνουμε κάτι να σώσουμε το σκυλάκι, ενώ όσοι δεν γνωρίζουν πως είναι να έχεις έναν σκύλο σύντροφο, έφυγαν αδιάφοροι, έχοντας προδικάσει τη μοίρα του σκυλιού, που ήταν ο βέβαιος πνιγμός.

Η ώρα περνούσε, ώσπου εμφανίστηκε ένας αλλοδαπός νεαρός, ο οποίος μόλις αντιλήφθηκε τι συμβαίνει αποφάσισε να βγάλει ο ίδιος το σκυλάκι από το νερό. Ζήτησε από τους φίλους του να τον κρατήσουν και έφτασε μέχρι την επιφάνεια της θάλασσας για να βγάλει το σκυλάκι. Τελικά τα κατάφερε! Το σκυλάκι σώθηκε χάρης τη γενναία προσπάθεια του νεαρού, ο οποίος έβαλε τη μπλούζα του και αποχώρησε αθόρυβα…

Η συγκίνηση όλων μας, των φιλόζωων δηλαδή, γιατί οι υπόλοιποι είχαν φύγει, ήταν μεγάλη. Ψάχναμε τον νεαρό για να τον συγχαρούμε, μα ο ίδιος είχε φύγει και βρίζαμε το Λιμενικό Σώμα για την απάνθρωπη συμπεριφορά του, το οποίο και αν μη τι άλλο το πληρώνουμε κι εμείς, οι Έλληνες πολίτες!

Το σκυλάκι έκανε εμετό, έβγαλε το θαλασσινό νερό από μέσα του και απομακρύνθηκε φοβισμένο με την παρέα του… Φύγαμε κι εμείς προβληματισμένοι για τα σπίτια μας…

Θέλω να πω συγχαρητήρια στο νεαρό αλλοδαπό για την πράξη του. Και να ζητήσω συγνώμη για την πολλές φορές απάνθρωπη συμπεριφορά μας απέναντι στους ξένους που έρχονται στη χώρα μας. Προτιμώ να έχω στη χώρα μου άτομα σαν αυτόν τον νεαρό αλλοδαπό, παρά αναίσθητους και απάνθρωπους Έλληνες, σαν αυτούς που σήμερα το βράδυ βρισκόντουσαν στο Λιμενικό Σώμα της Θεσσαλονίκης. Καληνύχτα σας…