Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τετάρτη 28 Απριλίου 2010

ΑΡΧΑΙΑ ΗΡΑΚΛΕΙΑ ΛΥΓΚΗΣΤΙΔΟΣ

ΔΙΑΣΤΡΕΛΩΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ Η FYROM, ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΝΤΑΣ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Πρόσφατα επισκέφθηκα με τους κουμπάρους μου την πόλη Μοναστήρι (Bitola), στην FYROM, τη δεύτερη μεγαλύτερη του γειτονικού κρατιδίου, μετά τα Σκόπια, η οποία απέχει μόλις λίγα λεπτά από τα σύνορα του μεθοριακού σταθμού της Νίκης, στη Φλώρινα.

Πριν φτάσουμε, αποφασίσαμε να κάνουμε μια στάση στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας πόλης Ηράκλειας, η οποία υπήρξε ένα σημαντικό στρατιωτικό και διοικητικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής Λυγκηστίς, παλαιά ονομασία μάλιστα της πόλης Φλώρινας. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, η Ηράκλεια κτίστηκε από τον βασιλιά της Μακεδονίας Φίλιππο Β τον 4ο π.Χ. αιώνα και διεξοδικές ανασκαφές στον αρχαιολογικό χώρο ξεκίνησαν το 1938. Είκοσι χρόνια αργότερα, ένα μεγάλο μέρος της Ηράκλειας είχε αποκαλυφθεί.

Η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως ένα μεγάλο αριθμό μνημείων της ρωμαϊκής εποχής, υπολείμματα του οχυρωματικού τείχους, επιτύμβιες στήλες, έναν πρόναο, λουτρά, μια επισκοπική κατοικία, ένα θέατρο, το οποίο χωρούσε έως και 3.000 θεατές και δύο Βασιλικές, ενώ στη μεγαλύτερη από αυτές, βρέθηκε πλήθος περίτεχνων ψηφιδωτών του 5ου και 6ου μ.Χ. αιώνα.

Τα ψηφιδωτά του κυρίως ναού και του νάρθηκα της μεγάλης Βασιλικής σώζονται σε άριστη κατάσταση και η εικονογράφησή τους είναι από τις καλύτερες του είδους, ενώ τα περισσότερα θέματα των ψηφιδωτών είναι παρμένα από τη Χριστιανοσύνη. Οι αρχαιολογικές μαρτυρίες της Ηράκλειας καταδεικνύουν τη μεγάλη πολιτιστική και καλλιτεχνική άνθηση που γνώρισε κάποτε η πόλη, η οποία πήρε το όνομά της από τον βασιλέα της Μακεδονίας Φίλιππο Β΄, σε ανάμνηση κάποιας νίκης του εναντίων των Ιλλυριών προφανώς. Το όνομα επελέγη διότι ο Φίλιππος θεωρούσε τον εαυτό του Ηρακλείδη και επομένως απόγονο του ημιθέου Ηρακλέους.

Η Ηράκλεια απέκτησε εξέχουσα σημασία κατά την επακολουθήσασα ελληνιστική περίοδο. Το 148 π.Χ. όταν οι Ρωμαίοι κατέστησαν την Μακεδονία ρωμαϊκή επαρχία, αν και κατέστρεψαν την πολιτική δύναμη της πόλεως, εντούτοις η Ηράκλεια εξακολουθούσε να ευημερεί χάρη στην Εγνατία οδό, που περνούσε δίπλα της. Κατά την περίοδο της ρωμαιοκρατίας η πόλη κοσμήθηκε με στοές, αμφιθέατρο και αρκετές βασιλικές, ενώ κατά την πρώιμη βυζαντινή περίοδο (4ος -6ος αιώνας) η Ηράκλεια προήχθη σε επισκοπικό κέντρο της Πελαγονίας.

Σήμερα, τη διαχείριση των ανασκαφών στην Ηράκλεια έχουν αναλάβει Ιταλοί (μιας και ενδιαφέρονται άμεσα για την επίδραση που είχαν οι Ρωμαίοι στην περιοχή) και Σκοπιανοί αρχαιολόγοι, ενώ την ξενάγηση στον χώρο πραγματοποιούν Σκοπιανοί εργαζόμενοι του γειτονικού υπουργείου Πολιτισμού. Μπαίνοντας στον χώρο μας υποδέχτηκαν και μας ρώτησαν από πού καταγόμαστε. Όταν είπαμε πως είμαστε Έλληνες, ο ξεναγός κοντοστάθηκε, ωστόσο προσπάθησε να δείξει χαλαρή διάθεση. Κόψαμε το εισιτήριο και μας ρώτησε εάν επιθυμούσαμε να μας ξεναγήσει, με το αζημίωτο φυσικά. Σαφώς και δεν περιμέναμε μαθήματα Ιστορίας από τον συγκεκριμένο, ωστόσο δεχτήκαμε από περιέργεια, ώστε να δούμε με ποιον τρόπο θα μας διηγούταν την ιστορική σημασία της αρχαίας πόλης Ηράκλειας. Του δώσαμε 20€, με τη συμφωνία να μας επιτρέψει να τραβήξουμε και φωτογραφίες και φυσικά δέχτηκε μετά χαράς, μιας και η διαφθορά στο γειτονικό κρατίδιο καλά κρατεί!

Αρχίσαμε την περιήγησή μας και επιδιώξαμε να είμαστε κοντά σε ένα γκρουπάκι Γερμανών, ώστε να δούμε τι λένε και σε αυτούς οι ξεναγοί, μιας και ένας από την παρέα μας γνώριζε άπταιστα γερμανικά. Η ξενάγηση σε εμάς έγινε στα αγγλικά, αν και ο ξεναγός μας γνώριζε πολύ καλά ελληνικά. Και ενώ στους Γερμανούς λέγανε πως στην περιοχή δεν βρέθηκε τίποτα ελληνικό, καμία επιγραφή και τίποτα που να μαρτυρά πως στην Ηράκλεια υπήρχαν ελληνικές κοινωνικές ομάδες, παρά μόνο «μακεδονικές», ο δικός μας ξεναγός φαινόταν πιο… διαλλακτικός, λέγοντάς μας πως η Ηράκλεια ήταν κομμάτι του βασιλείου που είχε έδρα στην Βεργίνα, ενώ δεν τόλμησε καν να αναφέρει τίποτα για ύπαρξη «μακεδονικών» κοινωνικών ομάδων, ούτε φυσικά και ελληνικών.

Όταν τον ρωτήσαμε εάν βρέθηκαν στην περιοχή ελληνικές πλάκες ή έστω κάτι που να μαρτυρά πως στην περιοχή χρησιμοποιούνταν ελληνική γραφή, οπότε υπήρχαν και Έλληνες, ο ξεναγός μας απέφυγε να απαντήσει, παρά μόνο δήλωσε πως στα στασίδια του σταδίου υπάρχουν κάποιες επιγραφές, οι οποίες δεν ξεχωρίζουν εάν είναι αρχαίες ελληνικές ή λατινικές (παρόλο που είναι ξεκάθαρο πως είναι ελληνικές).

Θελήσαμε να σταματήσουμε γρήγορα την ξενάγησή μας, μιας και δεν είχαμε διάθεση να ακούμε άλλα ψεύδη και ανιστόρητες ανακρίβειες και ζητήσαμε να περιηγηθούμε μόνοι μας στον χώρο. Και τότε αποκαλύψαμε κάτι ιδιαίτερα σημαντικό! Στον χώρο όπου πραγματοποιούνταν οι ανασκαφές, υπήρχαν πεταμένες και κατεστραμμένες, για να μην γίνονται αντιληπτές από τους επισκέπτες, δεκάδες πλάκες γραμμένες με ελληνική γραφή, με ονόματα ελληνικά και ανάγλυφες εικόνες από την καθημερινότητα των αρχαίων Ελλήνων! Όπως καταλαβαίνετε, οι Σκοπιανοί πραγματοποιούν ένα τεράστιο πολιτιστικό έγκλημα, καθώς προσπαθούν να αποκρύψουν την Ιστορική αλήθεια για την ελληνικότητα της περιοχής καταστρέφοντας οτιδήποτε ελληνικό εντοπίσουν στις ανασκαφές της αρχαίας Ηράκλειας!
Το θέμα είναι ιδιαίτερα σημαντικό και ήδη έχουμε ενημερώσει το υπουργείο Εξωτερικών και Πολιτισμού, πιστεύοντας πως θα πράξουν τα δέοντα, σε αντίθεση με την παθητική στάση που επέδειξαν όλα τα προηγούμενα χρόνια οι εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις.

Αξίζει τέλος να σημειώσουμε πως μόλις έγινε αντιληπτό από τους φύλακες του αρχαιολογικού χώρου πως τραβάμε φωτογραφίες τις πεταμένες και σπασμένες πλάκες, μας ζήτησαν να αποχωρήσουμε άμεσα από τον χώρο.

Και ερωτώ, όταν αυτές οι ανασκαφές πραγματοποιούνται εδώ και τόσα χρόνια, άραγε πόσα ιστορικά αντικείμενα, τεράστιας πολιτιστικής σημασίας, έχουν πεταχτεί ή καταστραφεί, ώστε η γειτονική χώρα να αλλοιώσει την Ιστορική αλήθεια και να περάσει τα δικά της ανυπόστατα ιστορικά στοιχεία; Άραγε πόσοι ξένοι έχουν ξεναγηθεί στην αρχαία Ηράκλεια και ακούν από τους ξεναγούς ψεύδη, τα οποία πιθανότατα μεταφέρουν στην πατρίδα τους; Και τέλος, άραγε τι κάνουμε εμείς; Άραγε ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις μας;

Η ελληνικότητα της αρχαίας Ηράκλειας είναι δεδομένη. Τα ιστορικά μνημεία που ήρθαν στο φως το αποδεικνύουν με τον πιο περίτρανο τρόπο, παρόλο που οι Σκοπιανοί θέλουν να τα κρύψουν στο σκοτάδι. Αλλά δυστυχώς αυτή είναι η μοίρα του γειτονικού κρατιδίου, να πορεύεται στην σκιά του ελληνικού μεγαλείου, που τόσο ζηλεύει και τόσο θέλει να καπηλευτεί.

Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2008

ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ ΠΑΛΙ Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΜΑΡΜΑΡΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΑΠΟ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ ΚΑΙ ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ
Την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα, φαίνεται να ζήτησε- σύμφωνα με πληροφορίες- ο Κώστας Καραμανλής από τον Βρετανό πρωθυπουργό Γκόρντον Μπράουν, κατά τη συνάντηση που είχαν στο Λονδίνο.

Το αίτημα διατυπώθηκε από τον Έλληνα πρωθυπουργό, μακριά από τις κάμερες και πρόκειται για προσωπική πρωτοβουλία, η οποία και δεν θυμίζει σε τίποτα αυτή που διατυπώθηκε από τον Κώστα Σημίτη, το 2003, προς τον τότε Βρετανό πρωθυπουργό Τόνι Μπλερ, ο οποίος εν μέσω καμερών, ζήτησε την επιστροφή των μαρμάρων στην Ελλάδα, λόγω… εκλογών!!!

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Γκόρντον Μπράουν φαίνεται να εξετάζει σοβαρά την πρόταση του Κώστα Καραμανλή, μιας και ο ίδιος έχει επιδείξει και στο παρελθόν ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα τέχνης και πολιτισμού. Μένει μόνο να δούμε τι τελικά θα πράξει…

Στο μεταξύ, συγχαρητήρια αξίζουν στον Ελληνοκυπριακής καταγωγής ιδιοκτήτη της αεροπορικής εταιρείας Easyjet Στέλιο Χατζηιωάννου, ο οποίος ανέλαβε πρωτοβουλία για το άνοιγμα διαλόγου μεταξύ του Μουσείου του Λονδίνου όπου φυλάσσονται τα "κατεχόμενα" μάρμαρα του Παρθενώνα και του νέου μουσείου της Ακρόπολης στην Αθήνα, σε μια προσπάθεια να υπάρξει συμβιβασμός και τα μάρμαρα να επιστρέψουν επιτέλους στην πατρίδα τους.

Τετάρτη 18 Ιουνίου 2008

ΤΕΣΣΕΡΑ ΧΡΥΣΑ ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΣΤΑ… ΑΔΥΤΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ

ΕΚΠΛΗΞΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΥΣ ΤΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ
Ουδέποτε μέχρι σήμερα είχε βρεθεί χρυσό στεφάνι στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, εύρημα όχι ιδιαίτερα σπάνιο στη Μακεδονία, να που, όμως, η αρχαιολογική σκαπάνη χτύπησε με μιας πάνω σε... τέσσερα! Τόσα ήταν τα στεφάνια από φύλλα ελιάς των πρώιμων ελληνιστικών χρόνων (τέλη 4ου αιώνα π.Χ. - αρχές 3ου) που βρέθηκαν στο εσωτερικό γυναικείου τάφου, στην περιοχή της Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ, στο χώρο όπου διενεργούνται έργα για τη διάνοιξη της γραμμής του μετρό.

Δύο από τα στεφάνια ήταν τοποθετημένα πάνω από το κεφάλι της νεκρής και τα άλλα δύο κοντά στα πόδια της, στοιχείο ασυνήθιστο που κάνει τα ευρήματα ακόμη πιο εντυπωσιακά, δεδομένου μάλιστα ότι ο τάφος που τα έκρυβε ήταν λιτός, ταπεινός, ένας απλός λάκκος, χωρίς καν σκέπασμα. Είναι ενδεικτικό ότι οι αρχαιολόγοι είχαν χαρακτηρίσει εδώ και χρόνια την περιοχή αυτή, όπου θα διασταυρώνονται οι τροχιογραμμές του μετρό, «μέσου αρχαιολογικού κινδύνου», σε σύγκριση με την περιοχή μεταξύ Ν.Σ. Σταθμού και Σιντριβανίου, που θεωρείται «υψηλού αρχαιολογικού κινδύνου» - από αυτήν προσδοκούν και την πιο εντυπωσιακή αρχαιολογική «σοδειά». Φυσικά από το ΥΠΠO εκδόθηκε μόνο ένα σύντομο, τυπικό δελτίο Τύπου, εντελώς αναντίστοιχο με τη σπουδαιότητα των ευρημάτων…

Σε έκταση που υπερβαίνει τα 2.650 τ.μ. νοτίως της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του πανεπιστημίου, στο χώρο που προβλέπεται να καταλάβουν οι εγκαταστάσεις αλλαγής τροχιογραμμών του μετρό, έχουν εντοπιστεί τους τελευταίους μήνες περισσότεροι από 800 τάφοι οι οποίοι χρονολογούνται στην περίοδο από τους ελληνιστικούς χρόνους ως τον 4ο μ.Χ. αιώνα.

Σάββατο 10 Μαΐου 2008

ΕΚΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΙΡΑΚ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΑΦΟΥΝ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΚΛΑΠΗΚΑΝ

ΕΥΘΥΝΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΥΣ, ΠΟΥ ΤΙΣ ΕΜΠΟΡΕΥΟΝΤΑΙ
Τρόπους για τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων, που λεηλατήθηκαν από αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, μετά την αμερικανική εισβολή και μεταφέρθηκαν παράνομα εκτός Ιράκ, προτείνει η κυβέρνηση της χώρας, ενώ ανάμεσα στα μέτρα περιλαμβάνεται και η απαγόρευση πωλήσεων αρχαιολογικών θησαυρών.

Ταυτόχρονα, ο στρατός των ΗΠΑ επιτρέπει σε Αμερικανούς αρχαιοπώλες να εμπορεύονται ελεύθερα θησαυρούς που έχουν κλαπεί από το Ιράκ, ενώ καταστροφές έχουν προκαλέσει και αντάρτες.

Η περιοχή ανάμεσα στον ποταμό Τίγρη και τον ποταμό Ευφράτη θεωρείται περιοχή-λίκνο του πολιτισμού αφού εκεί, πριν από χιλιετίες, επινοήθηκε η γραφή, ενώ δημιουργήθηκαν και αξιόλογα έργα τέχνης. Για τον λόγο αυτό βρέθηκε στο στόχαστρο αρχαιοκαπήλων σε καλά οργανωμένες και στοχευμένες, όπως φαίνεται, λεηλασίες αμέσως μετά την εισβολή, ενώ η κατάσταση έχει επιδεινωθεί σημαντικά, λόγω του χάους στο Ιράκ μετά την αμερικανική εισβολή.

Κυριακή 6 Απριλίου 2008

ΕΦΥΓΕ ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ...

Ο ΖΥΛ ΝΤΑΣΣΕΝ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗ ΜΕΛΙΝΑ ΤΟΥ...
Δίπλα στη μούσα του και σύντροφο της ζωής του Μελίνα Μερκούρη, αναπαύεται εδώ και λίγες ημέρες ο Ζυλ Ντασσέν.

Ο Ζυλ Ντασέν άφησε την τελευταία του πνοή το βράδυ της Δευτέρας 31/04/08, σε ηλικία 97 ετών. Ο θάνατός του συγκίνησε το πανελλήνιο, καθώς με το έργο του και την προσωπικότητά του δεν σταμάτησε ούτε λεπτό να αποδεικνύει την αγάπη του και τον σεβασμό του για την Ελλάδα, τον πολιτισμό της και τη Δημοκρατία.

Αγωνίστηκε μέχρι τέλους για να διαφυλάξει τις αξίες και τα ιδεώδη του, ενώ δεν εγκατέλειψε ούτε για μια στιγμή την προσπάθεια για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Πέμπτη 20 Μαρτίου 2008

"ΕΠΙΣΤΡΕΨΤΕ ΤΑ ΕΛΓΙΝΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ", ΛΕΝΕ ΟΙ ΙΤΑΛΟΙ

ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΙΡΑΚ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΤΟΥΣ ΚΛΕΜΜΕΝΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΤΟΥΣ ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ
Ψήφισμα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, πρότεινε η Ιταλία, στο παγκόσμιο συνέδριο της UNESCO, που πραγματοποιήθηκε στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης, στην Αθήνα, για την επιστροφή αρχαιοτήτων στις χώρες προέλευσής τους.

Την ίδια ώρα, ο ελληνικής καταγωγής συνταγματάρχης του αμερικανικού στρατού Μάθιου Μπογκτάνος, που συμμετείχε στο Συνέδριο και είναι επικεφαλής της έρευνας για τις αρχαιότητες του Εθνικού Μουσείου του Ιράκ , δήλωσε ότι υπάρχουν παραλληλισμοί ανάμεσα στη λεηλασία που πραγματοποιείται στο Ιράκ και στο Εθνικό Μουσείο της Βαγδάτης, με αυτήν της αρπαγής των Γλυπτών του Παρθενώνα και τόνισε πως μέχρι σήμερα έχουν επιστραφεί στο Ιράκ οι μισοί θησαυροί από αυτούς που εκλάπησαν, φέρνοντας ως παράδειγμα την περίπτωση αγάλματος που εντοπίσθηκε στη Νέα Υόρκη, αφού πέρασε από Δαμασκό, Βηρυτό και Γενεύη.

Παρασκευή 14 Μαρτίου 2008

ΖΗΤΑΜΕ ΜΑΡΜΑΡΑ, ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ


ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ, ΕΡΕΥΝΑ- ΚΑΤΑΠΕΛΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Με το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα να είναι πιο επίκαιρο από ποτέ -εξαιτίας και της κατασκευής του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης-, η UNESCO διοργανώνει στην Ελλάδα παγκόσμιο συνέδριο, με θέμα την επιστροφή αρχαιοτήτων στις χώρες προέλευσής τους.

Από την άλλη, είναι θλιβερό πολλοί Θεσσαλονικείς να αγνοούν βασικά πράγματα για τα πολιτισμικά δρώμενα της χώρας μας, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης και εμφάνισε πολλά προβλήματα στη λειτουργία του. Καθώς πολλοί υποστήριξαν πως το ενδιαφέρον για το μουσείο θα αυξανόταν εάν διοργανώνονταν εκθέσεις ευρύτερης θεματολογίας (μοντέρνας τέχνης ή φωτογραφικές), εάν προσέφερε ενημερωτικά έντυπα στους επισκέπτες, εάν στο χώρο λειτουργούσε οργανωμένο αναψυκτήριο και εστιατόριο.

Η πλειονότητα των ερωτηθέντων φάνηκε να αγνοεί ότι τα ευρήματα της Βεργίνας δεν βρίσκονται πια στο Μουσείο της Θεσσαλονίκης, αλλά στη Βεργίνα, ενώ πολλοί αγνοούν ότι το μουσείο έχει ανοίξει ξανά…

Παρασκευή 7 Μαρτίου 2008

ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΜΑΣ

ΛΟΓΩ ΕΛΛΕΙΨΗ ΧΡΗΜΑΤΩΝ...
Περισσότερες από 200 αρχαιότητες ταξιδεύουν στο εξωτερικό για εκθέσεις, μέσα στο επόμενο διάστημα, καθώς το υπουργείο Πολιτισμού υποστηρίζει ότι δεν διαθέτει τα χρήματα για τη διοργάνωση εκθέσεων στο εσωτερικό.

Ταυτόχρονα, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ της εξαγωγής 200 και πλέον αρχαιοτήτων -ανάμεσά τους και ορισμένων που έχουν χαρακτηριστεί αμετακίνητα, δηλαδή δεν δανείζονται- σε τρεις εκθέσεις στο εξωτερικό.

Επίσης είναι χαρακτηριστικό ότι οι περισσότερες περιοδικές εκθέσεις εντός της χώρας διοργανώνονται από μουσεία όπως το Κυκλαδικής Τέχνης και το Μουσείο Μπενάκη, που δεν είναι κρατικά.

Και μετά ζητάμε και τα Μάρμαρα του Παρθενώνα; Απλά να θυμίσω πως προτεραιότητα του πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή όταν ανέλαβε την εξουσία, ήταν ο Πολιτισμός και η Παιδεία. Μέχρι σήμερα και στα δύο, δυστυχώς βαθμολογείται με μηδέν…

Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2008

ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ

ΕΝΕΠΙΓΡΑΦΗ ΣΤΗΛΗ ΜΑΡΤΥΡΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ (ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΠΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ…)

Ενεπίγραφη στήλη της εποχής του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αποκαλύφθηκε στην περιοχή του Καλαμωτού, 55 χλμ ανατολική της Θεσσαλονίκης, με ελληνική γραφή (και όχι σλάβικη φυσικά), από την αρχαιολόγο Ιουλία Βοτοκοπούλου και τους συνεργάτες της.

Η ενεπίγραφη στήλη αναφέρεται στην πόλη Καλίνδροια, η οποία- σύμφωνα με τους αρχαιολόγους- θεωρείται ως η τέταρτη αυθεντική μακεδονική πόλη, μετά την Πέλλα, την Όλυνθο και τις Πέτρες Αμυνταίου, ενώ στον ίδιο χώρο αποκαλύφθηκαν από τον αρχαιολόγο Κώστα Σισμανίδη και άλλα πολύτιμα ευρύματα, όπως αγάλματα, νομίσματα, ταφικές στήλες, κ.ά.

Όλα τα παραπάνω είναι σαφώς τρανή απόδειξη πως ο Μακεδόνας στρατηλάτης Μέγας Αλέξανδρος ουδεμία σχέση είχε με τους σλαβοσκοπιανούς, αντιθέτως όλα τα ιστορικά και αρχαιολογικά ευρήματα μαρτυρούν την ελληνικότητά του.

Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2008

ΝΤΙΜΠΕΙΤ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΕΜΠΡΙΤΖ ΠΙΕΖΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥΣ
Η ελληνική φοιτητική κοινότητα του Κέμπριτζ κινητοποιείται για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα, καθώς πραγματοποίησε ντιμπέιτ στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ για το θέμα.

Τα ντιμπέιτ του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ χαίρουν μεγάλης εκτίμησης στη Βρετανία και αποτελούν μια δραστηριότητα που παρουσιάζεται στον βρετανικό Τύπο, ενώ ντιμπέιτ έχουν κατά καιρούς διοργανωθεί για πολλά πολιτικά θέματα, όπως ο πόλεμος στο Ιράκ, η εγκληματικότητα, τα ναρκωτικά και άλλα.
Οι Έλληνες φοιτητές του Πανεπιστημίου αγκάλιασαν αυτή την προσπάθεια, θέλοντας να δημιουργήσουν έναν μοχλό πίεσης προς την βρετανική κυβέρνηση για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, ενώ τονίζουν άλλωστε ότι το νέο Μουσείο της Ακρόπολης καταρρίπτει όλα τα επιχειρήματα της Βρετανίας ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να προστατεύσει τα Μάρμαρα.

Τετάρτη 9 Ιανουαρίου 2008

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ!

*Συγχαρητήρια στον υπουργό Πολιτισμού Μιχάλη Λιάπη, καθώς χάρης αυτόν ξεκίνησε το ξήλωμα του πρώην γενικού γραμματέα Χρήστου Ζαχόπουλου, από το υπουργείο Πολιτισμού. Γνώριζε, επιβεβαίωσε τις φήμες, κινήθηκε γρήγορα και βγήκε κερδισμένος τελικά από αυτήν την υπόθεση.

*Συγχαρητήρια στην αξιόλογη και χαμηλών τόνων καλλιτέχνης Εύα Καρύδη, καθώς στην Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας ήταν καλεσμένη από το υπουργείο Πολιτισμού της Αιγύπτου, όπου και της απένειμαν το βραβείο τιμής ένεκεν. Τέτοιες διακρίσεις θα έπρεπε να συνοδεύονται και από σχετικές ανακοινώσεις του δικού μας υπουργείου Πολιτισμού για να γίνονται γνωστές σε όλους, καθώς τιμούν όλους τους Έλληνες.

*Συγχαρητήρια στην Κατερίνα Χαρβάτη, μόνιμη ερευνήτρια στο διεθνούς φήμης γερμανικό Ινστιτούτο Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Max Planck και αναπληρώτρια καθηγήτρια στο City University of New York, καθώς το έγκριτο επιστημονικό περιοδικό «Science», την περιέλαβε στο Top- 10 των επιστημόνων για το 2007, για τη σημαντική της ανακάλυψη, που παρουσίασε με αδιάσειστα στοιχεία, ότι ο σημερινός άνθρωπος έλκει τις ρίζες του από την Αφρική.

Δευτέρα 7 Ιανουαρίου 2008

ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΝΤΑΙ ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΖΑΧΟΠΟΥΛΟΥ ΟΙ ΒΡΕΤΑΝΟΙ

ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΛΟΓΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΜΑΣ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ

Προκλητικό εμφανίζεται το βρετανικό τηλεοπτικό κανάλι BBC, αναφορικά με την υπόθεση Ζαχόπουλου, καθώς σε σχετικό ρεπορτάζ συνδέει το ροζ σκάνδαλο με υπόθεση πρωτοφανούς διαφθοράς, εις βάρος των αρχαιοτήτων της πατρίδας μας.


Οι Βρετανοί εκμεταλλεύονται την υπόθεση Ζαχόπουλου για να αμαυρώσουν διεθνώς την προσπάθεια της Ελλάδας, για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στη χώρα μας, λέγοντας πως δεν μπορούμε να προστατεύουμε τους αρχαιολογικούς μας θησαυρούς, ενώ εστιάζουν στην εικόνα παραμέλησης κάποιων αρχαίων μνημείων, αφήνοντας υπόνοιες περί σκοπιμοτήτων.

Άραγε έχουν δίκιο ή όχι; Μήπως ο μόνος αρμόδιος πλέον να απαντήσει είναι ο πρωθυπουργός;

Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2007

ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΤΙΚΟ ΣΤΕΦΑΝΙ ΤΗΣ "ΦΟΡΕΣΕ" Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΕΠΕΣΤΡΑΦΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης βρίσκεται πλέον το χρυσό μακεδονίτικο στεφάνι, που είχε κλαπεί και επεστράφη στη χώρα μας από το Μουσείο Γκετί του Λος Άντζελες, ενώ άγνωστο παραμένει εάν θα παραμείνει στη Θεσσαλονίκη ή εάν θα μεταφερθεί στο αρχαιολογικό μουσείο της Αμφίπολης Σερρών, στην περιοχή δηλαδή που βρέθηκε αρχικά.
Το στεφάνι απαρτίζεται από μεγάλα κλαδιά και μίσχους με φύλλα και άνθη μυρτιάς, ορισμένα από τα οποία διατηρούν ίχνη από γαλάζιο και πράσινο σμάλτο. Είναι χαρακτηριστικό δημιούργημα της μακεδονικής μεταλλοτεχνίας και χρονολογείται τον 4ο αιώνα π.Χ. ενώ ανάλογα στεφάνια έχουν βρεθεί σε ανασκαφές στην κεντρική Μακεδονία.

Στο μεταξύ, ξεκίνησε ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων η δίκη της πρώην εφόρου του Μουσείου Γκετί Μάριον Τρου, η οποία κατηγορείται για την κλοπή του χρυσού στεφανιού την περίοδο ανάμεσα στον Φεβρουάριο του 1992 και τον Αύγουστο του 1993.

Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2007

ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΤΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΜΑΡΜΑΡΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ

Η ΒΡΕΤΑΝΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ «ΝΙΠΤΕΙ ΤΑΣ ΧΕΙΡΑΣ» ΤΗΣ

Παγκόσμια αποδοκιμασία- ακόμα και από το βρετανικό τύπο- για τη στάση της βρετανικής κυβέρνησης, στο ελληνικό αίτημα για επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, μετά και την ολοκλήρωση του Μουσείου της Ακρόπολης.
Η βρετανική κυβέρνηση αρνήθηκε να απαντήσει και… έριξε το μπαλάκι στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου- το οποίο τελικά αποδεικνύεται και πιο ισχυρό από την κυβέρνηση- το οποίο ακόμη μία φορά απάντησε αρνητικά…
Φυσικά το ελληνικό αίτημα για την επιστροφή των Ελγίνειων Μαρμάρων δεν πρόκειται να εγκαταλειφθεί, ενώ αξίζει να αναφέρω τα λόγια με τα οποία η Μελίνα Μερκούρη, η υπέρμαχος της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα, είχε αναφερθεί σε αυτά, σε πολυπληθές βρετανικό ακροατήριο: «Πρέπει να καταλάβετε τι σημαίνουν για μας τα Μάρμαρα του Παρθενώνα. Είναι η υπερηφάνειά μας, είναι οι θυσίες μας! Είναι το ευγενέστερο σύμβολο τελειότητας. Είναι φόρος τιμής στη δημοκρατική φιλοσοφία. Είναι οι φιλοδοξίες μας και το ίδιο το όνομά μας! Είναι η ουσία της ελληνικότητας!»

Πέμπτη 12 Ιουλίου 2007

Η ΧΑΡΟΥΛΑ ΑΛΕΞΙΟΥ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΧΙΛΛΕΙΟ ΠΡΕΣΠΩΝ

Μια μοναδική βραδιά θα ζήσουν όσοι επισκεφθούν το νησάκι του Αγίου Αχιλλείου των Πρεσπών, την Παρασκευή 20 Ιουλίου.

Η μοναδική ερμηνεύτρια Χαρούλα Αλεξίου θα δώσει μια υπέροχη συναυλία, υπό το φως του φεγγαριού, στα ερείπια της Βασιλικής του ναού του Αγίου Αχιλλείου, αφιερωμένη στο Μάνο Λοΐζο, στα πλαίσια των πολιτιστικών εκδηλώσεων "Πρέσπες 2007".
Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις των Πρεσπών πραγματοποιούνται συνήθως το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, αλλά- όπως επίσημα ανακοινώθηκε στη συνέντευξη τύπου- φέτος πραγματοποιούνται ένα μήνα νωρίτερα, καθώς βρισκόμαστε σε... προεκλογική περίοδο (!)



Οι εκδηλώσεις των Πρεσπών ξεκίνησαν πριν πολλά χρόνια, από το βουλευτή του Νομού Φλώρινας Γιώργο Λιάννη. Θεωρούνται οι κορυφαίες πολιτιστικές εκδηλώσεις της χώρα μας, καθώς σε αυτές έχουν παρεβρεθεί όλοι οι πρωθυπουργοί της χώρας, από το 1993 και μετά, καθώς και πολλοί βουλευτές και ανθρώποι του καλλιτεχνικού χώρου.


Το ειδυλλιακό τοπίο, η μαγεία των λιμνών, η σπάνια πανίδα και χλωρίδα της περιοχής και η ειρηνική γειτνίασή της με την Αλβανία και την πΓΔΜ, έχουν μετατρέψει την Πρέσπα σε επείγιο παράδεισο.

Έναν παράδεισο που όλοι αξίζει να επισκεφθείτε.