ΘΑ ΒΟΛΤΑΡΕΙ ΚΑΙ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ;
Τι είναι αυτό που μπορεί να προκαλέσει- και φέτος- το καλοκαίρι ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας; Μα φυσικά τα ερευνητικά σκάφη της γείτονος, τα οποία συνήθως τους θερινούς μήνες βολτάρουν- όλως τυχαίως- μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. «Χόρα», «Σισμίκ», «Τσουμπουκλού», «Πίρι Ρέις» και τελευταίο όνομα της πρόκλησης το «Κότσα Πίρι Ρέις», το οποίο δηλώνει μεν σεισμογραφικό, ωστόσο χρησιμοποιείται και για να στείλει μηνύματα στην ελληνική πλευρά για την υφαλοκρηπίδα.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η πρώτη πρόκληση από τη μεριά της Τουρκίας έρχεται το 1974, με το «Σισμίκ», το οποίο βγήκε στο Αιγαίο για πετρελαϊκή έρευνα, παραβιάζοντας την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Δύο χρόνια μετά, το ίδιο σκάφος, με την ονομασία πλέον «Χόρα», βγήκε και πάλι στο Αιγαίο, με τον ίδιο σκοπό, και τότε ήταν που ο Ανδρέας Παπανδρέου είπε την ιστορική φράση: «Βυθίσατε το Χόρα», η οποία και ανάγκασε την Αμερική να στραφεί προς την Τουρκία για να αποφευχθούν τα χειρότερα, αλλά ήταν και αρκετή για να γίνει ο Ανδρέας Παπανδρέου ένας από τους πιο μισητούς ηγέτες για τους Αμερικάνους.
Το 1987, τη στιγμή που ο Τουργκούτ Οζάλ βρισκόταν για συνομιλίες στις ΗΠΑ, οι Τούρκοι στρατηγοί έβγαλαν στο Αιγαίο για έρευνες το «Πίρι Ρέις». Οι δυο χώρες ήρθαν στο χείλος του πολέμου, ακολούθησε γενική επιστράτευση στην Ελλάδα και τα χειρότερα αποφευχθήκαν, όταν το ερευνητικό σκάφος επέστρεψε στη βάση του.
Μάρτιος του 2001 και ενώ η Κύπρος βρίσκεται προ των πυλών της ΕΕ, το «Πίρι Ρέις» πραγματοποιεί έρευνες κοντά στη Ρόδο (!!!), ενώ αρκετούς μήνες αργότερα, το 2002, επανήλθε στην κατεχόμενη Κερύνεια. Τελευταία φορά έκανε την εμφάνισή του το Σεπτέμβριο του 2007, με αφορμή τις εκλογές στην Ελλάδα και λίγο αργότερα και στην Κύπρο. Αντίδραση φυσικά καμία από την ελληνική πλευρά, στο πλαίσιο της προσπάθειας για εδραίωση της ελληνοτουρκικής φιλίας (;;;).
Σήμερα το «Σισμίκ» και το «Πίρι Ρέις» δεν υπάρχουν. Έγιναν παλιοσίδερα και αντικαταστάθηκαν από το «Κότσα Πίρι Ρέις». Στην Τουρκία βέβαια υπάρχουν ακόμα 10 παρόμοια σκάφη, τα οποία έχουν αγοραστεί με «σκοτεινά» κονδύλια, καθώς πουθενά δεν αναφέρεται στον προϋπολογισμό του κράτους η αγορά τους. Σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνάνε σε τεχνολογία το ελληνικό ωκεανογραφικό σκάφος «Αιγαίο», αλλά για τη δουλειά που έχουν αγοραστεί, να προκαλούν ένταση δηλαδή μεταξύ των δύο χωρών, θεωρούνται πάρα πολύ καλά.
Τι είναι αυτό που μπορεί να προκαλέσει- και φέτος- το καλοκαίρι ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας; Μα φυσικά τα ερευνητικά σκάφη της γείτονος, τα οποία συνήθως τους θερινούς μήνες βολτάρουν- όλως τυχαίως- μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. «Χόρα», «Σισμίκ», «Τσουμπουκλού», «Πίρι Ρέις» και τελευταίο όνομα της πρόκλησης το «Κότσα Πίρι Ρέις», το οποίο δηλώνει μεν σεισμογραφικό, ωστόσο χρησιμοποιείται και για να στείλει μηνύματα στην ελληνική πλευρά για την υφαλοκρηπίδα.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η πρώτη πρόκληση από τη μεριά της Τουρκίας έρχεται το 1974, με το «Σισμίκ», το οποίο βγήκε στο Αιγαίο για πετρελαϊκή έρευνα, παραβιάζοντας την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Δύο χρόνια μετά, το ίδιο σκάφος, με την ονομασία πλέον «Χόρα», βγήκε και πάλι στο Αιγαίο, με τον ίδιο σκοπό, και τότε ήταν που ο Ανδρέας Παπανδρέου είπε την ιστορική φράση: «Βυθίσατε το Χόρα», η οποία και ανάγκασε την Αμερική να στραφεί προς την Τουρκία για να αποφευχθούν τα χειρότερα, αλλά ήταν και αρκετή για να γίνει ο Ανδρέας Παπανδρέου ένας από τους πιο μισητούς ηγέτες για τους Αμερικάνους.
Το 1987, τη στιγμή που ο Τουργκούτ Οζάλ βρισκόταν για συνομιλίες στις ΗΠΑ, οι Τούρκοι στρατηγοί έβγαλαν στο Αιγαίο για έρευνες το «Πίρι Ρέις». Οι δυο χώρες ήρθαν στο χείλος του πολέμου, ακολούθησε γενική επιστράτευση στην Ελλάδα και τα χειρότερα αποφευχθήκαν, όταν το ερευνητικό σκάφος επέστρεψε στη βάση του.
Μάρτιος του 2001 και ενώ η Κύπρος βρίσκεται προ των πυλών της ΕΕ, το «Πίρι Ρέις» πραγματοποιεί έρευνες κοντά στη Ρόδο (!!!), ενώ αρκετούς μήνες αργότερα, το 2002, επανήλθε στην κατεχόμενη Κερύνεια. Τελευταία φορά έκανε την εμφάνισή του το Σεπτέμβριο του 2007, με αφορμή τις εκλογές στην Ελλάδα και λίγο αργότερα και στην Κύπρο. Αντίδραση φυσικά καμία από την ελληνική πλευρά, στο πλαίσιο της προσπάθειας για εδραίωση της ελληνοτουρκικής φιλίας (;;;).
Σήμερα το «Σισμίκ» και το «Πίρι Ρέις» δεν υπάρχουν. Έγιναν παλιοσίδερα και αντικαταστάθηκαν από το «Κότσα Πίρι Ρέις». Στην Τουρκία βέβαια υπάρχουν ακόμα 10 παρόμοια σκάφη, τα οποία έχουν αγοραστεί με «σκοτεινά» κονδύλια, καθώς πουθενά δεν αναφέρεται στον προϋπολογισμό του κράτους η αγορά τους. Σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνάνε σε τεχνολογία το ελληνικό ωκεανογραφικό σκάφος «Αιγαίο», αλλά για τη δουλειά που έχουν αγοραστεί, να προκαλούν ένταση δηλαδή μεταξύ των δύο χωρών, θεωρούνται πάρα πολύ καλά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου